Autor: Autor nieznany
Tytuł: Herkules i Omfale wg Bartholomeusa Sprangera
Technika: olej, deska bukowa
Wymiary: 34,1 x 23,2 cm
Widoczne krakelury oraz pojedyncze niewielkie odpryski farby.
OPIS PRACY:
Bartholomeus Spranger (1546-1611) był niderlandzkim malarzem manierystą, który wielokrotnie podejmował w swojej twórczości
erotyczne tematy mitologiczne. Było to w jego epoce zjawisko popularne, gdyż motywy literackie i mitologiczne traktowane jako źródło inspiracji
poniekąd legitymizowały raczej nieakceptowalne w innych przypadkach
zmysłowe akty czy sceny erotyczne ukazywane w sztukach plastycznych.
W swojej twórczości Bartholomeus Spranger kilkukrotnie podejmował
zaczerpnięty z mitologii temat romansu Herkulesa i Omfale. Motyw ten
pojawiał się w jego rysunkach (jeden zachowany w Galerii Uffizi we
Florencji, inny w kolekcji Galerii Narodowej w Pradze) oraz na obrazach,
np. w bliskiej kompozycyjnie rysunkowi z florenckiej galerii pracy
olejnej na blasze miedzianej ze zbiorów Kunsthistorisches Museum w
Wiedniu.
Według mitu Omfale (królowa Lidii) kupiła Herkulesa na targu
niewolników. Heros na dworze
Omfale miał odpowiadać za czynności zwyczajowo wykonywane przez kobiety.
Wkrótce królową i "niewolnika" połączyło ogniste uczucie.
Oferowany na aukcji obraz został namalowany przez nieokreślonego artystę
zachodnioeuropejskiego prawdopodobnie w XVII wieku. Malarz wykonując
dzieło korzystał z konkretnego wzorca - grafiki Antona Eisenhoita
"Herkules i Omfale" wykonanej w 1590 roku znowuż według wspomnianego
rysunku Bartholomeusa Sprangera z ok. 1585 roku, obecnie znajdującego
się w zbiorach Galerii Uffizi.
Praca powtarza mistrzowską kompozycję Sprangera, w której artysta
unikając dosłowności oddał erotyczny charakter sceny pobudzając
wyobraźnie widza – warto tu zwrócić uwagę na falliczne umiejscowienie
kądzieli czy lubieżne umieszczenie stopy Herkulesa między nogami Omfale. Dodatkowej, zmysłowej jakości nadaje dziełu
wspomniane w micie odwrócenie ról – muskularny heros odziany jest w
damskie szaty i biżuterię, w dłoniach zaś trzyma narzędzia tkackie,
Omfale natomiast została ukazana w dominującej pozie z atrybutami swojego kochanka
– lwią skórą oraz maczugą.
Zuletzt angesehen
Bitte melden Sie sich an, um die Liste der Lose zu sehen
Favoriten
Bitte melden Sie sich an, um die Liste der Lose zu sehen